Monday, November 10, 2008

Padang permainan dinaiktaraf, cuba dipolitikkan





7 November 2008 - Kerja-kerja menaiktarafkan taman permainan di PJS 2D/18 sedang dijalankan. Padang permainan yang mengalami kerosakan serta semak dengan tumbuhan serta barangan buangan yang ditinggalkan di beberapa sudut padang tersebut akan dibersihkan dan dipulihkan.
Namun, usaha baik tersebut telah cuba dipolitikkan oleh pihak yang ingin meraih publisiti dan agenda politik peribadi. Pihak berkenaan telah mengugut pekerja di tapak dan mengarahkan kumpulan penduduk untuk mendesak dibatalkan kerja-kerja menaiktaraf yang sedang berjalan.
Tindakan seorang yang cuba mempengaruhi penduduk di sekitar kawasan tersebut ternyata tidak disokong kerana amat tidak wajar suatu yang baik dan bermanfaat kepada penduduk khususnya anak-anak dan para belia mahu ditolak dan dibantah.
Pemikiran politik sempit serta sikap tidak bertanggungjawab itu, wajar dibuang kerana ia jelas merugikan penduduk dan masyarakat.
Menurut kontraktor di tapak, kerja akan siap sepenuhnya pada hujung November.
Selepas siap, penduduk sekitar akan mendapat sebuah taman permainan yang sudah dipulihkan kerosakannya serta gelanggang street soccer akan dapat digunakan oleh belia.
ADUN Taman Medan Pn Haniza Mohd Talha berharap penduduk akan memberi kerjasama menjaga keselamatan serta kebersihan taman permainan itu kelak dan tidak terpengaruh dengan dakyah yang dibawa oleh pihak yang berkepentingan politik sempit.

No comments:

Soalan ADUN Taman Medan dan Jawapan Kerajaan di Persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor Pertama

Soalan No. 10

Tajuk : Pencemaran Udara Di Lombong PJS 3, Taman Medan

10. Pencemaran toksik yang dikeluarkan hasil daripada pembuangan sampah secara haram yang masih berterusan di lombong PJS 3, Taman Medan. Gas hydrogen sulfide yang dikeluarkan ke udara telah merosakkan harta benda awam, mengeluarkan bau yang busuk dan mendatangkan masalah kesihatan kepada penduduk.

Bertanya kepada Y.A.B Dato' Menteri Besar:

a) Siapakah pemilik lombong tersebut dan apakah tindakan yang dikenakan ke atasnya? Beri butiran syarikat/individu pemilik kawasan tersebut dan keluasan yang dimiliki.

b) Siapa yang bertanggungjawab membiayai kos merawat lombong yang tercemar tersebut dan berapa lama rawatan perlu dijalankan?

c) Syarikat manakah yang menjalankan rawatan tersebut dan apakah kadar toksik sejak mula dikesan sehingga kini, dan kaedah rawatan yang dijalankan?



Soalan dijawab oleh Y.B. Cik Elizabeth Wong Keat Ping

Kawasan bekas lombong seluas lebih kurang 114 ekar di kawasan Taman Sri Manja PJS 3, telah diberi milik kepada 5 pemaju iaitu:

i)
Nama Pemaju : Tetuan Susunan Baru Sdn Bhd
No. Lot : sebahagian Lot 25521
Luas Tapak : 2.80 ekar
Cadangan Pembangunan : Rumah pangsa kos sederhana murah

ii) Nama Pemaju : Tetuan Maju Jaya Sdn Bhd
No. Lot : PT 5225 sebahagian Lot 25520
Luas Tapak : 10.331 ekar
Cadangan Pembangunan : Pembangunan bercampur

iii) Nama Pemaju : Tetuan Buana Perdana Sdn Bhd
No. Lot : sLot PT 6489
Luas Tapak : 10.56 ekar
Cadangan Pembangunan : Rumah teres 2 tingkat (228 unit)

iv) Nama Pemaju : Tetuan Lagenda Kencana Sdn Bhd
No. Lot : Lot PT 12813 hingg PT 12817
Luas Tapak : 71 ekar
Cadangan Pembangunan : Pembangunan bercampur

v) Nama Pemaju : Tetuan Peter's Bricksworks Sdn Bhd
No. Lot : sebahagian Lot 25521
Luas Tapak : 9.37 ekar
Cadangan Pembangunan : Rumah kos rendah dan industri teres


Walaubagaimanapun, hanya lebih kurang 10 ekar kawasan lombong iaitu milik Tetuan Lagenda Kencana Sdn. Bhd. yang belum ditambak untuk pembangunan. Daripada tahun 2004 hingga 2006, pihak yang bertanggungjawab membiayai ks rawatan iaitu Majlis Bandaraya Petaling Jaya dengan kos sebanyak RM3.4 juta. Dari tahun 2007 hingga sekarang, kos rawatan dibiayai oleh Kerajaan Negeri iaitu sebanyak 4.8 juta. Rawatan lombong ini akan diteruskan sehingga lombong ditimbus sepenuhnya. Setakat ini terdapat 3 buah syarikat telah dilantik untuk menjalankan rawatan mulai tahun 2004 iaitu:

i) Alam Sekitar Malaysia Sdn. Bhd. (ASMA)
ii) Geo Kinetics Sdn. Bhd.
iii) Kunci Produktif Sdn. Bhd.

Semasa kes ini mula dikesan, bacaan tertinggi yang dicatatkan hasil pemantauan adalah 600ppm. Mulai tahun 2005 hingga kini, tahap bacaan gas adalah stabil kecuali semasa hujan. Kaedah rawatan yang digunakan ialah Bahan Biologi dan Bahan Kimia.